Jak pozycjonować strony?

5 Mar

Pozycjonowanie – co, gdzie i jak?

Pozycjonowanie to jedna ze spraw, bez których nie możesz się obejść w walce o wysoką pozycję w wyszukiwarce. Bez niego szanse na zaistnienie w sieci są raczej znikome. Chyba że twoja strona jest tak przyjazna i przydatna dla użytkownika, że sam umieszcza linki do niej. Są to nieliczne przypadki stron typu wikipedia. Na polskim rynku wyszukiwarkowy prym wiedzie Google i to właśnie tutaj powinieneś się starać o jak najwyższą pozycję.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie, z angielskiego Search Engine Optimization – SEO to krótko mówiąc, działania mające na celu poprawę pozycji strony w wyszukiwarce. Wiadomym jest, że im wyższa pozycja, tym więcej użytkowników, którzy klikną w odnośnik do twojej strony w wynikach wyszukiwania. Żeby czerpać w miarę przyzwoite profity, pierwsza strona wyszukiwania (top 10) na daną frazę to takie minimum. Jednak prawdziwie duży ruch zgarniają 3 pierwsze pozycje, z czego top 1 zgarnia ponad 50% wszystkich kliknięć. Warto więc walczyć o jak najwyższą pozycję, bo efekty są znaczące.

Od czego zależy pozycja strony w wyszukiwarce?

Odpowiedzi jest kilka. Przede wszystkim – konkurencja. Wbić się do top 10 przy bardzo wysokiej konkurencji nie będzie łatwe. Chyba że posiadasz duży budżet, wtedy jest o wiele łatwiej, bo wtedy pozycjonowaniem zajmie się profesjonalna firma, której będziesz płacił tylko za efekty, w postaci wysokich pozycji. Schody zaczynają się, kiedy nie masz zbyt wielu pieniędzy na pozycjonowanie stron. W takim przypadku proces ten będzie trwał o wiele dłużej.

Po drugie, ważna jest również sama strona. Mam tu na myśli treść, która powinna być unikalna i wartościowa dla użytkownika oraz jej budowę – kod, wygląd, funkconalność. Zasada jest prosta. Jeśli będziesz się do niej stosował, to o efekty nie musisz się martwić.Witryna jest tworzona dla użytkownika, nie dla wyszukiwarki.

Trzeci czynnik to ilość, a przede wszystkim jakość odnośników, tzw. Back Links – BL. Linki ze stron o wysokim PR dają nam największą “moc”. Teraz Page Rank nie ma już takiego znaczenia jak kiedyś, ale nadal jest to wyznacznik poziomu strony. Często wysoki PR strony przydaje się przy zarabianiu na systemach wymiany/sprzedaży linków.

Jak wypozycjonować stronę?

Przechodzimy już do sedna artykułu. Istnieje kilka sposobów na pozycjonowanie swojej witryny. Przede wszystkim, dodawanie się do katalogów. Są to katalogi stron z odnośnikami do przeróżnych witryn. Moc takiego linku z katalogu nie jest zbyt duża, ale na początek są w sam raz. Warto szukać katalogów tematycznych, ściśle powiązanych z tematyką twojej strony.

Kolejne są precle. Precle to artykuły powyżej 1000 znaków, w których wstawiasz link pozycjonerski. To takie lepsze katalogi. Taki artykuł najlepiej gdyby był powiązany z treścią naszej witryny i wstawianego linku. Jednak nie musi, co jest ważne w przypadku wyczerpania się tematu na następne precelki. W takim przypadku piszesz tekst na wybrany temat i tam wstawiasz swoja frazę.

Coraz popularniejsze staje się komentowanie na forach internetowych i wstawianie linku w tzw. stopkę, która wyświetla się pod każdym naszym postem. Ametyki nie odkryję, jesli powiem, że najlepiej udzielać się na forach o podobnej tematyce do naszej strony. Wtedy taki odnośnik będzie miał większą moc

Następnym sposobem, ale już płatnym, są poruszane wcześniej systemy wymiany linków. Działa to tak, że ty wybierasz, na jakich stronach, na jaki okres i pod jaką frazą ma sie wyświetlać twój link. Na pewno znacznie usprawnia i przyspiesza ci pracę .

Te 4 metody są chyba najpopulaniejsze. Jednak należy pamiętać, że pozycjonowanie to długotrwały proces. Nawet jeśli znajdziesz się na pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania, to nadal musisz pracować nad jej utrzymaniem. To chyba najczęstszy błąd popełniany przez niedoświadczonych pozycjonerów. Następnym jest nadmierne linkowanie, co może spowodować filtr lub nawet ban od Google, tak więc nie należy przesadzać. 10-15 linków dziennie to maksimum.